top of page
Search

Schaatser Lex Dijkstra: “Ik heb weer vertrouwen in mijn lichaam”

HOOGEVEEN, 20 mei 2020 - Profschaatser Lex Dijkstra werd in 2018 tweede op het NK Allround. Daarna ging het plotsklaps bergafwaarts. Zijn lichaam dat eerst zijn vriend leek, werd nu zijn vijand. Sinds hij het traject Nu écht eten volgt, gaat het hem fysiek en mentaal voor de wind. Afgelopen jaar verbrak hij alle persoonlijke records. De winst gaat echter nog veel verder …


“Sinds mei 2019 had ik darmklachten en vermoeidheidsklachten. Daarnaast verzuurden mijn spieren sneller bij inspanning. Deze klachten belemmerden mij om topprestaties te behalen. Een jaar lang boekte ik geen progressie. Hoe kwam ik van mijn klachten af? De zorginstellingen konden me geen antwoord geven.”


Kapot “In juni 2019 kwam ik terecht bij Aljan. Uit de bloedonderzoeken die hij verrichtte kwam dat ik intoleranties had opgebouwd. Mijn ontstekingsreacties op gluten en ei waren zo hoog dat ze niet meer te meten vielen. De schaal liep tot 100 eenheden. Het had 101 eenheden kunnen zijn, maar ook zomaar 200 of 300. Het probleem was toen helder: wat ik nu eet, schaadt mijn lichaam. Ik moest mijn dieet rigoureus veranderen. Daarnaast had een schimmel zich in mijn darmwand genesteld en waren de bacteriën in mijn darm zo goed als verwoest.”


Intoleranties “Ik at veel brood, pasta en andere producten op basis van tarwe. Producten met gluten of andere producten waar weer ei doorheen zat. Ik at vaak voor wedstrijden pasta om koolhydraten binnen te krijgen. Achteraf was ik telkens voor de wedstrijd mijn lichaam aan het ondermijnen met producten die ik moest vermijden! Toen ik wist van mijn intoleranties voor ei en gluten, werd duidelijk waarom ik mij bij wedstrijden en trainingen zo beroerd voelde. Ik paste mijn dieet aan, gecombineerd met suppletie; ik nam probiotica om weer een gezonde darmbacteriecultuur te krijgen. Die was aangetast door het verkeerde eten. Daarnaast prebiotica om de probiotica voeding te geven, zodat ze in de darmen blijven zitten. Ik kreeg ook het aminozuur glutamine om de beschadigde darmwand weer te herstellen. Daarnaast extra vitamines en de juiste vetzuren.” Schimmel en suiker “Sindsdien is mijn gezondheid met sprongen vooruitgegaan. De eerste twee weken waren pittig. Wat ik gewend was, kon ik niet meer eten. Ik moest elke verpakking met aandacht lezen om te kijken wat erin verwerkt zat. En ik moest vanaf nu elke maaltijd voor mijzelf bereiden, want ik kon niet meer even makkelijk aanschuiven en eten wat de pot schaft. Daarnaast mocht ik nog maar een minimale hoeveelheid suiker en koolhydraten eten, omdat de schimmel in mijn darm zich voedde met de suikers uit mijn eten. Ik moest dus de schimmel op deze wijze doodmaken en door het eten van tijm en kokosolie die deze schimmel op een natuurlijke manier doden. Mijn voeding ging van koolhydraat-dominant naar vet- en eiwitdominant. Dat had ook een mentale werking. Mijn hele spijsvertering was in de war omdat het niet meer kreeg wat het altijd kreeg. Dit alles zorgde ervoor dat ik prikkelbaar, kortaf en chagrijnig was. Maar na de twee weken was mijn lichaam eraan gewend en had ik veel meer energie. Ik sliep ik beter, was weer vrolijk en afgekickt van suiker.”


Meteen al effect “De winst op lange termijn is fantastisch. In principe was er meteen al effect omdat ik herstelde van mijn trainingen in het zomerseizoen. Ik behaalde meteen resultaten in het winterseizoen alleen door de maximale inspanningen had dat nog weleens effect op mijn lichaam (vermoeidheid en darmklachten). Uiteindelijk leerde ik mijn grenzen kennen en wist ik wanneer ik even op de rem moest trappen. Rond januari 2020 heb ik geen enkele klacht meer gehad. In februari 2020 reed ik mijn beste puntentotaal ooit over alle vier de afstanden van het NK Allround. Afgelopen schaatsseizoen heb ik op alle afstanden persoonlijke records gereden. Ik heb mijn beste puntenklassement op een allround toernooi gereden. Mijn fysieke parameters (bloeduitslagen, Vo2Max, maximaal wattage, wattage per kilogram, lactaat bij inspanning) zijn nog nooit zo goed geweest. En het allerbelangrijkste: ik heb weer vertrouwen in mijn lichaam. Dat lichaam wil ik optimaal benutten. De eerste drie maanden ben ik per maand twee keer bij Aljan geweest. Daarna eens per maand om het te monitoren en het traject bij te sturen waar nodig. Veel van zijn tips en trucs gebruik ik elke dag.”

Ook mentaal een stuk sterker Van het traject Nu écht eten heb ik geleerd dat voeding een ongedacht grote invloed heeft op je gesteldheid. Niet alleen fysiek trouwens. Ook op je mentale gesteldheid! Door het traject ben ik erachter gekomen wat voor mij werkt. Nu ik weet wat mijn lichaam nodig heeft, ben ik fysiek in mijn beste vorm en voel ik mij mentaal ook een stuk sterker.


Snel Wat ik niet had verwacht is de snelheid waarmee de aanpassingen effect hadden en het effect van suiker. ‘Afkicken’ van suiker was het lastigst. Na twee weken praktisch zonder suikers merkte al ik een enorme verbetering in mijn prestaties en mijn gemoedstoestand. Dat effect is gebleven. Mijn suikerinname heb ik dan ook erg laag gehouden.


Aljan heeft een groot aandeel in de prestaties die ik dit jaar heb behaald. Dankzij hem ben ik achter de oorzaak van mijn fysieke klachten gekomen en zijn de klachten verdwenen. Ik ben mij nu bewust van het belang van een gezonde darmfunctie. Ik weet hoe ik mijn lichaam moet benutten met de juiste voeding op de juiste momenten.”





14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page